stickyimage

Strona wykorzystuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej kliknij

Polityka Cookies zamknij

O witaminach

Witaminy – (łac. „vita” – życie, „amina”– związek chemiczny zawierający grupę aminową)

Autorem tego terminu jest polski biochemik Kazimierz Funk. Po raz pierwszy nazwy tej użył w roku 1912 kiedy to odkrył pierwszą witaminę B1. Jego badania pozwoliły odkryć ją potem w wielu pokarmach.

Funk podejrzewał, że brak witamin może być przyczyną wielu chorób, krzywice, szkorbut itp. Prowadził także badania nad leczniczym zastosowaniem witamin.

Niestety organizm nie jest w stanie sam wytworzyć witamin, dlatego też musimy mu je dostarczać wraz z pożywieniem z zewnątrz lub w postaci prowitamin.

Podstawą jest zdrowa dieta. Dostarczenie do organizmu prawidłowej ilości składników mineralnych pomoże nam zachować zdrowie i urodę.

W obecnych czasach świeże owoce i warzywa zawierają coraz mniejsze ilości witamin i składników mineralnych. Powodem tego jest postępująca degradacja środowiska naturalnego, Przetwarzanie tych produktów (gotowanie, smażenie, duszenie) powoduje dalsze straty substancji odżywczych. W okresie zimy i wczesnej wiosny jesteśmy podatni na infekcje i przeziębienia. Leki przyjmowane w tym okresie, a także środki antykoncepcyjne, uspokajające czy antybiotyki mogą utrudniać przyswajanie witamin i składników mineralnych. Ilość dostarczonych witamin wraz z pożywieniem może nie zaspokoić potrzeb naszego organizmu, warto wspomóc się poprzez systematyczne zażywanie suplementów diety.

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu ludzkiego i odpowiadają za prawidłową pracę wszystkich układów naszego organizmu. Ich niedobór prowadzi do różnych zaburzeń i chorób, np. kurza ślepota, szkorbut, krzywica, obniżona sprawność układu odpornościowego (np., skłonność do przeziębień).

Dzielimy je na rozpuszczalne w tłuszczach:

A – retinol, akseroftol

D2 – ergokalcyferol

D3 – cholekalcyferol

E – tokoferol

K – filochinon

Te witaminy organizm jest w stanie magazynować, a więc ich okresowy niedobór można w niewielkim stopniu tolerować.

oraz rozpuszczalne w wodzie:

B1 – tiamina, aneuryna

B2 – ryboflawina

B5 – kwas pantotenowy

B6 – pirydoksyna, adermina

B12 – kobalamina, cyjanokobalamina

PP – wit. B3, niacyna, kwas nikotynowy i nikotynamid

C – kwas askorbinowy

H – wit. B7, biotyna

kwas foliowy – wit. B11, wit. B9, wit. M, folacyna

Witaminy rozpuszczalne w wodzie są gromadzone w organizmie tylko w bardzo małym stopniu, dlatego powinno się zwracać szczególną uwagę na to, aby dostarczać je wraz z pożywieniem w odpowiedniej ilości.